جهانگردی

سفر به آذربایجان

آذربایجان،کشوری فراقاره‌ای است که در مرز اروپای‌شرقی و آسیای‌غربی قرار دارد. بخشی از منطقه قفقاز جنوبی است و از شرق به دریای خزر، از شمال به روسیه، از شمال‌غربی به گرجستان، از غرب به ارمنستان و ترکیه و از جنوب به ایران محدود می‌شود. باکو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور آذربایجان است.

کشور آذربایجان دارای جمعیتی حدود ۱۰۲ میلیون‌نفر است که ۵۲.۹ درصد از آن در شهر و ۴۷.۱ درصد از آن در روستا زندگی می‌کنند و این آمار نشان‌دهنده تعدال بسیار عالی در بین جمعیت شهری و روستایی است که جزو پارامترهای مهم مدیریت هر کشوری است. کشور آذربایجان دین رسمی ندارد و یکی‌از سکولارترین کشورهای دنیا است اما در بین جمعیت این کشور، ۹۷ درصد مردم مسلمانند که بخش بسیار بزرگی از آنان شیعه و بقیه سنی هستند.

فرهنگ و تاریخ کهن و تمدن کشور آذربایجان یکی از دلایلی است که گردشگران از سراسر دنیا را برای دیدن آثار زیبای تاریخی و فرهنگی، راهی سفر به آذربایجان کرده‌است. آذربایجان کشوری در شمال‌غربی ایران است که در سال‌های اخیر موردتوجه ویژه گردشگران، دانشجویان، سرمایه‌داران و افراد جویای کار قرار گرفته‌است. آذربایجان در کنار حفظ جاذبه‌های تاریخی و کهن سعی در مدرن کردن شهرهای خود داشته که تاکنون در این زمینه کاملا موفق بوده‌است به‌طوری‌که پایتخت آن یعنی شهر باکو، یکی از شهرهای زیبا و مدرن جهان به‌شمار می‌رود.

جغرافیا و آب و هوای آذربایجان

شکل‌گیری آب‌وهوا در آذربایجان به‌ویژه تحت تأثیر توده‌های هوای سرد قطبی پادسیکلون اسکاندیناوی، توده‌های هوای معتدل پادسیکلون سیبری و پادسیکلون آسیای‌مرکزی است. چشم‌انداز متنوع آذربایجان بر راه‌های ورود توده‌های هوا به کشور تأثیر می‌گذارد. کوه قفقاز بزرگ کشور را از تأثیرات مستقیم هوای سرد که از شمال می‌آید محافظت می‌کند که منجربه تشکیل آب و هوای نیمه گرمسیری در اکثر کوه‌پایه‌ها و دشت‌های کشور می‌شود.

رودخانه‌ها و دریاچه‌ها بخش اصلی سیستم‌های آبی آذربایجان را تشکیل می‌دهند که در یک بازه زمانی طولانی زمین‌شناسی شکل گرفته‌اند. این امر به‌ویژه توسط بقایای رودخانه‌های باستانی که در سراسر کشور یافت می‌شود مشهود است. سیستم‌های آبی کشور تحت تأثیر نیروهای طبیعی و فعالیت‌های صنعتی توسط انسان به طور مداوم در حال تغییر هستند. رودخانه‌های مصنوعی (کانال‌ها) بخشی از سیستم‌های آبی آذربایجان هستند.

کورا و ارس رودهای اصلی آذربایجان هستند که از دشت کورا – ارس عبور می‌کنند. رودخانه‌هایی که مستقیماً به دریای خزر می‌ریزند، عمدتاً از دامنه شمال‌شرقی قفقاز و کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرند و در امتداد دشت‌های سامور- دوچی و لنکران قرار دارند.

گردشگری در آذربایجان

گردشگری بخش مهمی از اقتصاد آذربایجان است. این کشور در دهه ۱۹۸۰ میلادی یک نقطه گردشگری شناخته شده بود. سقوط اتحاد جماهیر شوروی و جنگ اول قره‌باغ کوهستانی در دهه ۱۹۹۰ میلادی به صنعت گردشگری و وجهه آذربایجان به عنوان یک مقصد گردشگری آسیب زد. در دهه ۲۰۰۰ بود که صنعت گردشگری شروع به بهبود کرد و از آن زمان این کشور نرخ بالایی از رشد در تعداد بازدیدهای توریستی و اقامت یک شبه را تجربه کرد.

در سال‌های اخیر، آذربایجان به مقصدی محبوب برای گردشگری مذهبی، آبگرم و خدمات درمانی تبدیل شده است. دولت آذربایجان توسعه آذربایجان را به عنوان یک مقصد گردشگری نمونه در اولویت قرار داده‌است. این یک استراتژی ملی است که گردشگری را به یکی از مهم‌ترین و یا بزرگ‌ترین کمک‌کننده به اقتصاد آذربایجان تبدیل کند. این فعالیت‌ها توسط وزارت فرهنگ و گردشگری آذربایجان تنظیم می‌شود.

براساس گزارش رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۵ میلادی مجمع جهانی اقتصاد، آذربایجان در رتبه ۸۴ قرار دارد. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، آذربایجان در بین ده کشور برتری بود که بیشترین رشد را در صادرات بازدیدکننده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نشان می‌داد، علاوه‌بر‌ این، آذربایجان در میان کشورهایی با سریع‌ترین نرخ، رتبه اول (۴۶.۱ درصد) را داشت.

نحوه ی اخذ ویزای آذربایجان

برای اخذ وبزای آذربایجان می توانید از کنسولگری های تهران و یا تبریز اقدام نمایید که در هر دو کنسولگری اخذ ویزا با ارائه اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار و یک قطعه عکس چاپی ۴*۳، در روزهای عادی بیش از یک هفته طول خواهد کشید. ولی به جهت سهولت در کار می توانید از طریق آژانس های مسافرتی معتبر در تهران، تبریز و یا سایر شهرهای کشور اقدام نمایید. زیرا گرفتن ویزا مستقیما از سفارت آذربایجان مستلزم مراجعه حضوری، انتظار در نوبت کنسولگری، واریز معادل ارزی به حساب سفارت و یا داشتن تاییدیه رزرو هتل در مقصد و یا دعوتنامه از طرف یک شهروند و یا شرکت آذربایجانی می باشد. لذا اقدام از طریق یک آژانس مسافرتی معتبر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های شما خواهد شد.

معرفی انواع ویزای آذربایجان

ویزای عادی پانزده روزه (۱۵ روز اقامت) توریستی با زمان اعتبار یک ماهه (فقط در کنسولگری شهر تبریز صادر می شود).

ویزای عادی چهل روزه (۴۰ روز اقامت) توریستی با زمان اعتبار سه ماهه (یعنی شما باید داخل سه ماه از این نوع ویزا استفاده نمایید)

ویزای سه ماهه تجاری سینگل (یکبار ورود): این ویزا از زمان صدور شروع و به مدت ۹۰ روز اعتبار دارد.

ویزای سه ماهه تجاری  (مولتی پل): این ویزا از زمان صدور شروع و به مدت ۹۰ روز اعتبار دارد و داخل نود روز به دفعات نامحدود می تواند ورود و خروج داشته باشید.

ویزای یک ساله تجاری: این ویزا فعلا به مدت اعتبار نود، یکصد و بیست و یکصد و هشتاد روزه صادر میگردد یعنی به عبارتی ویزای یک ساله واقعی نداریم.

ویزای تحصیلی آذربایجان (این ویزا توسط آژانسهای مسافرتی انجام نمی گردد فقط دانشجو باید در کشور آذربایجان از طریق دانشگاه محل تحصیل اقدام نماید.

ویزای ترانزیت از خاک آذربایجان (این ویزای در صورتی که ویزای کشور مقصد باشد امکان پذیر است و مسافر حتما بلیط هواپیما داشته باشد و دو نوع می باشد نوع اول یکبار ورود (سینگل) و نوع دوم دوبار (دابل) می باشد. در هر بار ورود ۴۸ ساعت اقامت می توانید داشته باشید.

اقامت بیشتر از ده روز در جمهوری آذربایجان نیازمند ثبت قیدیات و مشخصات ارائه به پلیس  و اداره مهاجرت می باشد. که میزبان شما می تواند مشخصات پاسپورت شما را از طریق سیستم الکترونیکی و اینترنتی یکپارچه آسان خدمت انجام فرماید.  (ASAN XIDMAT)

مدارک لازم برای اخذ ویزای آذربایجان
  • ویزای لیبل: اصل پاسپورت – یک قطعه عکس – واچر معتبر رزرو هتل یا دعوتنامه از یک شخص حقیقی و حقوقی آذربایجانی
  • ویزای الکترونیک عادی: اسکن صفحه اول پاسپورت
  • ویزای الکترونیک فوری: اسکن صفحه اول پاسپورت
  • ویزای فرودگاهی: اصل پاسپورت – نام هتل یا آدرس محل اقامت – 26 دلار به صورت کاغذی
مرزهای ورود به خاک آذربایجان

برای وارد شدن به خاک کشور آذربایجان می توانید از گمرک های زیر استفاده نمایید:

  • گمرک آستارا واقع در مرکز شهر آستارا
  • گمرک بیله سوار مغان در 40 کیلومتری شمال شهر پارسا آباد
  • فرودگاه بیم المللی امام خمینی
  • فرودگاه بین المللی تبریز
  • سایر فرودگاه هایی که به فرودگاه بین المللی باکو پرواز دارند.
  • گمرک مرزی گرجستان و آذربایجان
  • فرودگاه بین المللی شهر نخجوان آذربایجان

نکته مهم: اگر ویزای آذربایجان را گرفته اید و قصد دارید از آنجا به گرجستان سفر کنید باید در جریان باشید که در صورت تمایل به بازگشت به ایران از طریق آذربایجان باید مجدد ویزای آذربایجان را تهیه نمایید.

  • پروازهای ترانزیت از فرودگاه باکو شامل هیچ نوع ویزایی نمی شوند و شما بدون اخذ ویزا می توانید از فرودگاه باکو به عنوان فرودگاه پروازهای ترانزیت خود استفاده نمایید.

ویزای آذربایجان برای کسانی که مهر ارمنستان را در پاسپورت خود دارند.

تا چند سال قبل هم موضوع قره باغ اشغالی یکی از دردسرهای مسافرت به آذربایجان و ارمنستان به شمار می رفت. لاکن مدتی بعد دو کشور با حذف محدودیت ها راه را برای سفر توریست های سایر کشورها که ویزای طرف مقابل را در گذرنامه خود داشتند، باز کردند. یعنی برای مثال اگر شما قبلا به ارمنستان هم سفر کرده باشید می توانید به آذربایجان مسافرت نمایید و کسی جلوی شما را نخواهد گرفت. البته با شدت گرفتن درگیری بین دو کشور هر احتمالی ممکن است.

  • نکته: تنها نکته مهمی که در این باره مطرح است، موضوع عدم سفر به قسمت قره باغ کوهستانی تحت اشغال ارمنستان می باشد. منطقا هم کسی مایل به بازدید از مناطق مورد مناقشه دو کشور نیست ولی باید در زمان پر کردن فرم ویزا حتما در قسمت مربوط به “تا به حال از مناطق اشغالی قره باغ آذربایجان بازدید نکرده ام” در بخش “خیر” علامت بگذارید. در غیر اینصورت برای شما ویزا صادر نخواهد شد. هدف از مطرح کردن این بحث در امر صدور ویزا اطلاع رسانی جهانی در خصوص وضعیت قره باغ و اشغال آن از طرف گروه های مسلح ارمنی می باشد.

دانستنی های کاربردی

• ویزا: می‌خواهد
• واحد پول: منات آذربایجان (AZN)
• زمان محلی: ۴+GMT
• زبان رسمی: آذربایجانی یا آذری
• دین اکثریت مردم: اسلام
• بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
• سبک تفریحات: بازدید از جاذبه‌های تاریخی، شهرگردی، خرید
• نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت / ۵۰ هرتز
• سوغاتی‌ها: ظروف سفالی، زیورآلات، خنجرهای تزئینی، منسوجات، فرش و قالی
• بهترین جا برای اقامت: بافت سنتی باکو معروف به ایچری شهر، اطراف میدان فواره، خیابان نظامی

شماره های ضروری

کد تلفن آذربایجان: ۹۹۴+
کد تلفن باکو: ۱۲
آتش‌نشانی: ۱۰۱
پلیس: ۱۰۲
آمبولانس: ۱۰۳

سیمکارت در آذربایجان

سه اپراتور تلفن همراه در آذبایجان فعالیت می‌کنند که عبارت اند از: باکسل (Bakcell)، آذرسل (Azercell) و آذرفون (Azerfon). از این سه اپراتور، تنها باکسل سیمکارت مخصوص توریست‌ها دارد که هزینه خریدش ۱۷ منات است. برای تهیه سیمکارت از دو اپراتور دیگر، با توجه به بسته‌هایی که انتخاب می کنید، هزینه نهایی سیمکارت مشخص می شود. البته اگر پوشش شبکه را در نظر بگیریم، آذرسل وضعیت خیلی بهتری از باکسل دارد.

حمل و نقل عمومی باکو

گرچه باکو شهر چندان وسیعی نیست اما حمل و نقل عمومی خوبی دارد که از آن جمله خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی هستند. برای پرداخت هزینه‌های مترو و اتوبوس لازم است باکی کارت داشته باشید. این کارت‌ها دو نوع پلاستیکی (قابل شارژ) و کاغذی (یک بار) مصرف دارند. بسته به میزان رفت و آمدتان می‌توانید یکی از این کارت‌ها را بخرید.
اتوبوس: می‌شود گفت بهترین راه برای گشت و گذار ارزان در باکو، اتوبوس‌سواری است. مقصد اتوبوس‌ها روی تابلوی دیجیتال و یا کنار اتوبوس درج شده است. کرایه اتوبوس‌های باکو برابر با ۰.۲ منات است.
مترو: متروی باکو در کل ۴ خط متفاوت دارد که برای دسترسی به دیدنی‌های شهر و یا نقاط مهم باکو کاربرد دارد. کرایه مترو نیز ۰.۲ منات است.
تاکسی عمومی: ورودی تاکسی‌های عمومی باکو ۱.۷ منات است و به ازای هر یک کیلومتر حدود ۰.۸ منات به کرایه شما اضافه می شود.
تاکسی آنلاین: از اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین باکو می‌توان به بلت (Bolt) و اوبر (Uber) اشاره کرد.

غذاهای معروف آذربایجان

نزدیکی جغرافیایی کشور آذربایجان به کشورمان و البته تاریخ مشترک باعث شده که شباهت زیادی میان غذاهای ایران و آذربایجان به چشم بخورد. بنابراین هنگامی که نگاهی به لیست غذاهای آذربایجان بیندازید، عجیب نیست که با غذاهای آشنایی مواجه شوید. از جمله خوشمزه‌ترین‌های این کشور می‌توان به دلمه، کباب، انواع پلو، کوفته بزباش، دوشبارا (غذایی مشابه دامپلینگ)، لاوانگی (نوعی مرغ شکم پر)، بالیق (نوعی خوراک ماهی ترش) و … اشاره کرد.

پلو در آذربایجان با بیش از ۱۰۰ روش مختلف پخت می‌شود. یکی‌دیگر از غذاهای ملی آذربایجان، دلمه است. سنت ساخت و تقسیم دلمه با ۲۸۶ نوع به عنوان یک سنت آذربایجانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

غذاهای آذربایجانی یکی از قدیمی‌ترین، غنی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای جهان است در ادامه لیستی از برخی غذاهای محبوب کشور آذربایجان آمده است: شاه‌پلو. ساج ایچی. پیتی. بوگلاما. قطاب

جاذبه های دیدنی و طبیعی در آذربایجان

کوه بش بارماک داغی

اگر به جاذبه‌ های طبیعی علاقه دارید و ترجیح می‌دهید تا پس از سفر به هر کشوری، در ابتدا جاذبه‌ های طبیعی آن را مشاهده کنید، ما به شما پیشنهاد میکنیم پس از سفر به آذربایجان از کوه پنج انگشت یا همان بش بارماک داغی دیدن کنید؛ این کوه که در باکو واقع شده است، از اماکن مقدس آذربایجان به حساب می آید و علاوه بر گردشگران، بومیان منطقه نیز به وفور از آن دیدن می کنند.

شهر شکی | Sheki

اگر به مناطق قدیمی علاقه دارید، حتما سری هم به شهر شکی بزنید؛ این شهر در برگیرنده کاروانسراها و مساجد بسیاری زیبایی است که با هنر بسیار زیادی زینت پیدا کرده اند؛ اغلب جاذبه های تاریخی این شهر به قرن 18 میلادی مربوط است؛ برای اینکه بتوانید از این شهر زیبا دیدن کنید، باید به شمال غربی باکو سفر کنید.

خان سارای | Khan Saray

اگر به معماری های  شرقی علاقه دارید، می توانید از خان سارای در نخجوان نیز دیدن کنید؛ این بنای زیبا که به قرن 18 میلادی تعلق دارد، زیبایی های زیادی را در برگرفته است؛ این بنای منحصر به فرد از دو طبقه مجزا تشکیل شده است و در حال حاضر دارای 8 سالن می باشد و به عنوان موزه فرش به کار گرفته می شود.
در این موزه بیش از 2000 فرش متنوع و زیبا برای بازدید عموم گذاشته شده است که در این میان 305 تخته از آن در میان فرش های بسیار ارزشمند و نفیس جای دارد.

دریاچه باتابات | Batabat Lake

دریاچه باتابات از سه دریاچه نسبتا بزرگ تشکیل شده است؛ برای اینکه بتوانید این دریاچه بسیار زیبا را از نزدیک ببینید باید در فاصله 62 کیلومتری از کوه های قفقاز قرار بگیرید؛ منظره ای که در این دریاچه خواهید دید واقعا شگفت انگیز است و ارزش ساعت ها درنگ را خواهد داشت؛ در اطراف این دریاچه کوه های بلندقامتی قرار گرفته است که به لطف پوشش جنگلی، نمایی فوق العاده را به محیط بخشیده اند؛ اغلب درختانی که در این منطقه وجود دارند، زالزالک هستند؛ اگر می خواهید اوج زیبایی این منطقه را ببینید، بهتر است تا در ماه خرداد به آذربایجان سفر کنید.

موزه حسین جاوید

موزه حسین جاوید از دیگر جاذیه های جمهوری آذربایجان به حساب می آید که در نخجوان واقع شده است؛ حسین جاوید یکی از چهره های شناخته شده برای دوستداران ادب است؛ او یکی از بنیان گذاران ادبیات رمانتیک این کشور است که هم اینک آثار زیادی اعم از: تصاویر، نوشته، وسایل شخصی و… در مورد وی در این موزه قابل رویت است.

ایچری شهر

در تور باکو می توانید ایچری شهر را نیز ببینید. این شهر قدیمی به خوبی قدمت و تمدن آذربایجان را به گردشگران نشان می دهد؛ در این شهر قدیمی آثاری از دوران پارینه سنگی باقی مانده است؛ آثاری که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود؛ برای اینکه بتوانید از این شهر قدیمی دیدن کنید باید به مرکز شهر باکو سفر کنید؛ این شهر قدیمی جاذبه های متعددی را در برگرفته است و تعدادی از آنها به عنوان میراثی جهانی در یونسکو ثبت شده اند؛ قلعه دختر، کاخ شیروان شاه و بازار از جمله مهم ترین دیدنی های ایچری شهر به حساب می آیند.

موزه فرش آذربایجان

همان طور که پیشتر هم گفتیم، آذربایجان یک کشور تاریخی به حساب می آید؛ پر واضح است که چنین کشوری باید موزه های متعددی را در بر گرفته باشد؛ یکی از دیدنی ترین موزه های این کشور، موزه فرش باکو است که در میان بهترین و مطرح ترین موزه های جهان جای گرفته است ؛ ضمنا سازه این موزه مدرن و چشم نواز است و بالغ بر 14 هزار شی مهم و کمیاب را در خود جای داده است؛ شما می توانید با مراجعه به موزه فرش باکو با فرهنگ و تمدن غنی این کشور بیشتر و بهتر آشنا شوید.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

امروزه جذب توریست به یکی از اهداف مهم کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری بر  روی صنعت توریسم هستند، باید به دنبال راهکارهایی به منظور جذب بیشتر مخاطبان باشند؛ یکی از این راه ها برپایی پروژه های عمرانی گسترده است؛ کشور آذربایجان به خوبی بر این اصل مهم  توجه داشته است و سعی دارد تا با افزایش این پروژه های عمرانی، گردشگران بیشتری را به سمت این کشور روانه سازد؛ مجموعه فرهنگی حیدر علی اف یکی از این پروژه های مطرح عمرانی در آذربایجان به حساب می آید که به خاطر سازه مدرن و متفاوتش مورد توجه عموم قرار دارد و هدف از ساخت این سازه، حفاظت از تاریخ، فرهنگ، زبان و ارزش های این کشور بوده است و کار ساخت آن در سال 2006 میلادی آغاز شده است.

پارک ونیز کوچک

یادتان باشد اگر به آذربایجان سفر کردید، شانس دیدن پارک ونیز کوچک را از دست ندهید؛ این پارک زیبا که در باکو واقع شده است یکی از پرطرفدارترین جاذبه هایی به شمار می رود که همواره نظر گردشگران را به خود جلب می کند؛ در این پارک کانال ها و جزایر متعددی جای دارد که تجربه ای متفاوت را برایتان رقم می زند؛ در این کانال ها قایق های ونیزی را در حرکت خواهید دید که نمایی فوق العاده به محیط بخشیده اند؛ باید اعتراف کرد که ونیز کوچک یکی از مهم ترین جاذبه های آذربایجان به حساب می آید.

مقبره نوح نبی | Tomb of Noah

همه ما داستان نوح نبی را شنیده ایم؛ قطعا هر دینی که داشته باشید با نوح نبی آشنایی دارید و احتمالا دوست دارید تا برای یک بار هم که شده مقبره این پیامبر را از نزدیک ببینید؛ برای بازدید از این مقبره باید به نخجوان سفر کنید؛ متاسفانه بخش هایی از این مقبره از بین رفته است و در حال حاضر در دست مرمت قرار دارد؛ بر طبق نظریه کارشناسان این بنا به قرن 8 الی 12 میلادی تعلق دارد.

مسجد جامع نخجوان

نخجوان یکی دیگر از شهرهای توریستی و مهم آذربایجان است که زیبایی های زیادی را در خود جای داده است، اگر به دیدن معماری مساجد علاقه دارید، حتما مسجد جامع نخجوان را از نزدیک ببینید؛ این مسجد با زیبایی هایش هر نظری را به خود جلب می کند؛ جالب است بدانید که برای ساخت نمای این مسجد از آجرها و کاشی های ایرانی استفاده شده است.

دریاچه گوی گول آذربایجان

اگر به دنبال یک جاذبه تاریخی بسیار زیبا  و دنج هستید، حتما به سراغ دریاچه گوی گول بروید؛ برای رسیدن به دریاچه گوی گول باید به استانی با همین نام بروید؛ این استان در غرب کشور آذربایجان واقع شده است و به شما این شانس را می دهد که برای ساعت ها استراحت کنید و آرامش به دست آورید.

برج های شعله

شهر باکو را می توان از سردرمداران حرکت به سمت زندگی مدرن در کشور آذربایجان دانست؛ تا کنون سازه های مدرن زیادی در این شهر ساخته شده است؛ یکی از این سازه ها برج های شعله هستند که به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند؛ از آنجایی که روز به روز بر تعداد طرفداران و علاقمندان به زندگی مدرن افزوده می شود، کشورهای قدیمی و تاریخی هم در تلاشند تا خود را به نحوی به این میدان رقابت برسانند و با ساخت سازه های مدرن توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنند ؛ برج های شعله جز آسمان خراش های متفاوت شهر باکو به حساب می آیند که در جذب توریست تاثیر به سزایی داشته اند؛ جالب است بدانید که پیشتر در شهر باکو سابقه آتش پرستی وجود داشته است که در  ساخت این برج ها به این موضوع دقت شده است؛ اگر به ظاهر این سه برج بهتر توجه کنید، متوجه حالت شعله  و آتش در آنها خواهید شد؛ برج های شعله به قدری بلند هستند که می توانید به راحتی آنها را در هر بخشی از شهر ببینید.

سفر زمینی به باکو با ماشین شخصی

اگر علاقه‌مند به رانندگی و تماشای مناظر زیبا هستید و دلتان می‌خواهد خوش‌خوشان به آذربایجان سفر کنید، می‌توانید با ماشین شخصی مسیر را طی کنید. سفر با ماشین شخصی هزینه سفر به باکو را کاهش می‌دهد. اگر ماشین‌تان سالم باشد، شما فقط لازم است چند باک بنزین برای طی مسیر هزینه کنید. اما بهترین مسیر برای رسیدن به باکو چیست؟ و از کدام مرزها می‌توانیم به باکو برسیم؟

سفر زمینی به باکو از مرز آستارا

یکی از مرزهای پردتردد برای سفر زمینی به باکو، مرز آستارا است. حتی شاید بتوان آن را پرترافیک‌ترین مرز این مسیر دانست. آستارا در استان گیلان واقع شده است. اگر شما از تهران عازم باکو هستید، باید از جاده قزوین رشت راهی آستارا شوید. با طی ۵۰۰ کیلومتر از تهران به آستارا می‌رسید. از آستارا هم ۲۹۰ کیلومتر دیگر پیش روی شماست. شما مسیر تهران باکو از مسیر مرز آستارا را در زمانی حدود ۱۱ ساعت طی خواهید کرد. بنابراین مدت زمان سفر زمینی به باکو با ماشین، از مرز آستارا حداقل ۱۱ ساعت خواهد بود. البته این در صورتی است که در مرز یا در مسیر هیچ توقفی نداشته باشید. (با در نظر گرفتن چند ساعت توقف و استراحت این زمان به حدود ۱۵ ساعت می‌رسد). البته طبیعی است که مدت زمان رسیدن به باکو به سرعت و سبک رانندگی شما بستگی دارد.

سفر زمینی به باکو از مرز بیله سوار

مرز دیگر به سفر زمینی به باکو اختصاص پیدا کرده، مرز بیله سوار در استان اردبیل است. اگر از تهران می‌خواهید از این مرز به باکو بروید، تا مرز حدود ۷۵۰ کیلومتر مسیر پیش روی شماست. از بیله سوار تا باکو هم ۲۰۵ کیلومتر دیگر باید باقی می‌ماند. مدت زمان سفر زمینی به باکو با ماشین، از مرز بیله سوار حداقل ۱۳ ساعت است که با احتساب توقف و استراحت در مسیر به ۱۷ ساعت می‌رسد.

نکته آخر

اگر قصد سفر به آذربایجان را دارید و نیازمند یک راهنمای خوب هستید، ما در آریابان کیش  آماده کمک به شما عزیزان هستیم. در این مطلب ما با شرایط و مدارک لازم برای سفر به کشور آذربایجان آشنا شدیم و نکات لازم را خدمت شما ارائه دادیم. لطفا در صورت هر گونه سوال درباره آذربایجان، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برای رزرو مناسب ترین تور آذربایجان همین الان تماس بگیرید. شماره تماس: 02144669911

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *